Goed nieuws. Winterdepressie is goed te behandelen. Op deze pagina vind je de meest effectieve behandelvormen die bij veel mensen (maar helaas niet bij iedereen) aanslaan.

Lichttherapie
De voorkeursbehandeling die het meest onderzocht en bewezen is is lichttherapie. Door iedere dag 20-45 minuten te worden blootgesteld aan speciaal kunstlicht nemen de klachten bij veel mensen af. Voor de goede orde: het helpt niet om een paar extra gloei- of ledlampen aan te schaffen. Licht breekt snel af en moet direct op de ogen vallen.

Hoewel er veel verschillende lichtboxen en lichttherapiebrillen op de markt zijn is niet ieder apparaat even effectief. Normal Rosenthal, de eerste wetenschapper die onderzoek deed naar winterdepressie en grondlegger is van de diagnose, stelt dat mensen met winterdepressie over het algemeen meer baat hebben bij een groter apparaat dan bij een compacte lichtbox.

Ben je van plan om een lichttherapielamp aan te schaffen? Let dan goed op het aantal lux in relatie tot de afstand van de lamp tot je ogen. Hoewel fabrikanten beweren dat hun apparaten een lichtopbrengst van 10.000 lux hebben is dit niet altijd het geval. Een lagere lichtintensiteit en een grotere afstand tussen de lamp en de ogen beperken in de praktijk dus het effect van lichttherapie.

Over de apparaten met blauw (led)licht wordt binnen het wetenschappelijke domein al jaren een stevige discussie gevoerd. Hoewel lichttherapielampen met blauw licht, zoals de Philips Energylight, bij veel mensen effectief zijn is er nog te weinig kennis over de veiligheid en gevolgen voor de ogen op lange termijn. De meeste behandelaren en wetenschappers hebben dan ook voor voorkeur voor wit licht, omdat er na ruim 30 jaar onderzoek geen schadelijke effecten zijn gerapporteerd.

Mocht je besluiten om lichttherapie met blauw licht toe te passen, let er dan goed op dat je niet naar de lichtbron kijkt. Blauw ledlicht dat in de ogen schijnt is zeer schadelijk voor de ogen en kan tot onherstelbare oogziekten leiden.

Lichttherapie werkt voor veel mensen en is hierdoor de eerste keuze voor het behandelen van winterdepressie. Helaas heeft niet iedereen baat bij lichttherapie, volgens Ybe Meesters van de winterdepressiepoli in het UMC Groningen reageert zo’n 30% van de patiënten onvoldoende of helemaal niet.

Medicatie
Soms zijn de gevolgen van winterdepressie zo ernstig dat er medicatie moet worden overwogen. In veel gevallen schrijven huisartsen en psychiaters recepten uit voor veelgebruikte antidepressiva zoals Paroxetine (Seroxat) en Venlafaxine (Efexor).

Een geneesmiddel die op basis van de wetenschappelijke literatuur bij winterdepressie de voorkeur geniet is Bupropion (Wellbutrin XR) (Niemegeers, 2013). Uit enkele klinische onderzoeken blijkt dat dit geneesmiddel goed aanslaat en effectief kan zijn bij winterdepressie.

Let op! Mocht je last hebben van hoge bloeddruk en/of problemen aan het hart dan is voorzichtigheid geboden. Wellbutrin en Zyban kunnen bij deze condities leiden tot cardiovasculaire bijwerkingen.

Vitamine B1, B12 en foliumzuur
Norman Rosenthal beveelt in zijn boek Winterblues: everything you need to know to beat seasonal affective disorder vitamine B1, B12 en foliumzuur aan bij winterdepressie. Hoewel er nog geen wetenschappelijk bewijs voor de effectiviteit van deze vitamines bij (winter)depressie is hebben veel winterdepressiepatiënten er wel baat bij. Foliumzuur, vitamine B1 en B12 zijn wateroplosbaar en dus veilig te gebruiken.

Referenties
• Rosenthal, Norman E. (2012). WinterBlues: Everything You Need to Know to Beat Seasonal Affective Disorder. New York/London: The Guilford Press.
• Niemegeers, P. et al. (2013). Bupropion for the treatment of seasonal affective disorder. Expert Opin Drug Metab Toxicol. 2013 Sep;9(9):1229-40. doi: 10.1517/17425255.2013.804062.